Στο χώρο της σύγχρονης σπορ μοτοσικλέτας ίσως να μην υπάρχει πιο σημαντικό και πιο βαρύ όνομα από αυτό τουHonda CBR 900RR Fireblade. Κι αυτό δεν είναι υπερβολή. Η μοτοσικλέτα αυτή άλλαξε πολλαπλά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη σπορ μοτοσικλέτα παραγωγής και έβαλε τα θεμέλια για τις supersport μοτοσικλέτες του σήμερα.
Πίσω από τη φιλοσοφία του Fireblade βρίσκεται μια σημαντική μορφή, το όνομα της οποίας είναι πασίγνωστο στους φίλους του μοντέλου: ο Tadao Baba. Ο Baba ήταν μηχανικός, παιδί της Honda, αφού άρχισε να δουλεύει στην εταιρεία ήδη από τα 18 του χρόνια, το 1962, αρχικά στο τμήμα των μηχανουργικών κατεργασιών και αργότερα στο τμήμα έρευνας και εξέλιξης, όπου εργάστηκε μέχρι την ημέρα που αποσύρθηκε το 2004. Αγαπούσε τις μοτοσικλέτες με πάθος και έτρεχε και σε αγώνες με αποκορύφωνα της αγωνιστικής του προσπάθειας την κατάκτηση του Ιαπωνικού πρωταθλήματος 125cc το 1968! Δουλειά του Baba στο R&D ήταν μεταξύ άλλων να μελετά τον ανταγωνισμό και να σχεδιάζει νέα προϊόντα.Κάποια στιγμή είχε πει ότι το 1989, καθώς οδηγούσε μαζί με άλλους μηχανικούς της Honda τις μεγάλες σπορ μοτοσικλέτες της τότε αγοράς, το Suzuki GSX-R1100, τo Yamaha FZR 1000 και το Honda CBR1000F, ότι απόρησε πώς μπορούν αυτές οι μοτοσικλέτες να θεωρούνται σπορ. Δεν το αξίζουν. Και πράγματι, προκειμένου οι κατασκευαστές να έχουν δυνατές αλλά και σταθερές και αξιόπιστες μοτοσικλέτες, τις έκαναν βαριές και μακριές – επομένως δεν έστριβαν. Η γνώμη του Baba ήταν ότι ο αναβάτης έπρεπε να έχει περισσότερο έλεγχο στη μοτοσικλέτα του, για την ακρίβεια, τον απόλυτο έλεγχο: total control ήταν οι λέξεις που συνόψιζαν τη φιλοσοφία του σχεδιασμού της νέας μοτοσικλέτας.
Μέχρι τώρα και στις 12 γενιές Honda CBR 900RR και Honda CBR 1000RR έχει περάσει η αρχική ιδέα της ελαφριάς και συμπαγούς μοτοσικλέτας με τον καλύτερο δυνατό λόγο βάρους προς δύναμη, ενώ ταυτόχρονα ενσωματώθηκε η πιο σύγχρονη τεχνολογία. Με αυτά ως όπλα η σειρά Fireblade κατάφερε να κερδίσει πολλούς φίλους ανάμεσα στους αναβάτες όλου του κόσμου.
To πρωτότυπο Fireblade ήταν 750cc!
Λόγω των αγωνιστικών κανονισμών που ίσχυαν τα τέλη της δεκαετίας του ’80 και τις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο κόσμος του μηχανοκίνητου αθλητισμού είδε άνοδο στη δημοτικότητα των αγώνων ΤΤ-F1 και Superbikes όπου συμμετείχαν αγωνιστικές μοτοσικλέτες των 750cc που είχαν βασιστεί σε μοντέλα παραγωγής. Γι’ αυτό εκείνα τα χρόνια θεωρούνταν super sport οι μοτοσικλέτες των 750cc, sport touring εκείνες των 1000cc και τουριστικές όσες είχαν μεγαλύτερο κινητήρα. Οι ανάγκες των πελατών όσον αφορά την κατηγορία των σπορ μοτοσικλετών 750cc σταδιακά στράφηκαν προς την περισσότερη ισχύ και την απόλυτη ταχύτητα. Οι κατασκευαστές για να καλύψουν αυτή τη ζήτηση στράφηκαν σε μεγαλύτερους κινητήρες, πέρα από τα όρια των αγωνιστικών κανονισμών. Η αύξηση της στιβαρότητας των πλαισίων και των αναρτήσεων αύξησε το βάρος των σπορ μοτοσικλετών εις βάρος της οδικής συμπεριφοράς. ΗHonda δεν θέλησε να ακολουθήσει αυτή τη διαδρομή, αλλά έθεσε στόχο εξέλιξης τη «διασκέδαση στην οδήγηση της μοτοσικλέτας», για να ξεκινήσει το project που θα είχε ως αποτέλεσμα το Honda CBR 900RR.
Το πρωτότυπο μοντέλο που ολοκληρώθηκε το 1989 είχε έναν κινητήρα 750cc με υπερτετράγωνες διαστάσεις κυλίνδρων (διάμετρος x διαδρομή: 70 x 58mm). Η άριστη απόκριση από τις μεσαίες στις υψηλές στροφές προσέφερε εξαίρετη επιτάχυνση ενώ ταυτόχρονα η μοτοσικλέτα διέθετε στιβαρό πλαίσιο. Στην κατηγορία των 750cc όμως η Honda είχε ήδη εξελίξει το RC 30 / VFR 750R κι έτσι το CBR 750RR δεν κατασκευάστηκε ποτέ. Αντίθετα αποφασίστηκε αυτό το τόσο καλό πρωτότυπο να αποκτήσει περισσότερα κυβικά για να σταθεί ανάμεσα στα αγωνιστικών προδιαγραφών superbikes των 750cc και στα μεγάλα και βαριά σπορ 1000άρια δρόμου της εποχής. Ο άμεσος πρόγονος λοιπόν και μοντέλο βάσης για την πρώτη γενιά CBR 900RR που ξεκίνησε πραγματικά μια καινούργια τάση στην κατηγορία ήταν το CBR 750RR.
1992: Honda CBR 900RR FireBlade 893 cc 1ης γενιάς
Στη βάση λοιπόν της μοτοσικλέτας με τον κινητήρα των 750cc του 1989, η Honda δημιούργησε το πρώτης γενιάς CBR900RR το 1990. Αυτό το μοντέλο παρουσιάστηκε με την ονομασία «FireBlade» στην EICMA στο Μιλάνο το Νοέμβριο του 1991 κερδίζοντας τις εντυπώσεις. Παρά τη μεγάλη χωρητικότητα του κινητήρα του στα 900cc, το Honda CBR 900RRπρώτης γενιάς είχε μεταξόνιο 1.405mm και βάρος στεγνό 185kg, όσα δηλαδή κι ένα 600άρι της εποχής και 41kgελαφρύτερο από τον πιο ελαφρύ ανταγωνιστή του! Τα χαρακτηριστικά του έκαναν βαθιά εντύπωση στις αγορές σ’ όλο τον κόσμο.
Ο κινητήρας του είχε χωρητικότητα 893cc και απέδιδε μέγιστη ισχύ 124hp και επιτύγχανε μέγιστη ταχύτητα των 260 km/h. Το βάρος του ήταν πολύ χαμηλότερο από αυτό που πιστευόταν ότι ήταν δυνατό να επιτευχθεί στην κατηγορία εκείνη την εποχή και σε συνδυασμό με τον δυνατό κινητήρα η νέα μοτοσικλέτα δημιουργούσε νέα επίπεδα επιδόσεων και οδικής συμπεριφοράς. Αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά ήταν που καθιέρωσαν το Honda CBR 900RR ως μοτοσικλέτα ορόσημο στην κατηγορία του. Η επιτυχία της μοτοσικλέτας ήταν τόσο μεγάλη ώστε στην Ευρώπη και την Βόρειο Αμερική να σημειώσει πωλήσεις της τάξεως των 30.000 μονάδων το 1992 και 1993!
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 900RR 1992-1993
- Δυό προβολείς εμπρός
- Τροχός εμπρός διαμέτρου 16in
- Τρύπες στο φέρινγκ
1994: Honda CBR 900RR FireBlade 893 cc 2ης γενιάς
Το Honda CBR 900RR δέχτηκε τις πρώτες μικρής κλίμακας αλλαγές το 1994, δύο χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση. Απέκτησε ένα πλήρως ρυθμιζόμενο πιρούνι που του βελτίωσε την οδική συμπεριφορά. Οι προβολείς αντικαταστάθηκαν κι αυτοί κι έτσι αντί για δύο ανεξάρτητοι τώρα έγινε ένα διπλό φωτιστικό σώμα γνωστό ως «tigereyes» όπου το ένα «μάτι», ο ένας προβολέας δηλαδή, έχει πολυεδρικό κάτοπτρο. Αυτό βοήθησε στην καλύτερη αεροδυναμική σχεδίαση του εμπρός μέρους του φέρινγκ και άλλαξε την όψη της μοτοσικλέτας.
Το βάρος κρατήθηκε χαμηλά καθώς η βάση του άνω τμήματος του φέρινγκ τώρα ήταν από αλουμινένιους σωλήνες αντί σιδερένιους, ενώ τα καπάκια των κεφαλών ήταν από μαγνήσιο αντί αλουμίνιο. Από το 1994 καθιερώθηκε η αλλαγή του μοντέλου κάθε δύο χρόνια.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 900RR 1994-1995
- Μονοκόμματος προβολέας εμπρός – «Tiger eye»
1996: Honda CBR 900RR 918 FireBlade cc 3ης γενιάς
Το 1996 το Honda CBR 900RR δέχτηκε κι άλλες αλλαγές. Αν και το πλαίσιο δύο δοκών έμοιαζε ίδιο με του πρώτου μοντέλου, στην πραγματικότητα ήταν ελαφρύτερο, επιτυγχάνοντας καλύτερη οδική συμπεριφορά αλλά και αυξημένη στιβαρότητα. Ταυτόχρονα αλλαγές έγιναν στη θέση οδήγησης και το ρεζερβουάρ, ενώ το σχέδιο του φέριγνκ ήταν καινούργιο για να βελτιωθεί η αεροδυναμική της μοτοσικλέτας.
Ο κινητήρας, τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση της μοτοσικλέτας είχε μεγαλύτερο κυβισμό. Τόσο η διάμετρος όσο και η διαδρομή αυξήθηκαν κατά 1mm (71mm x 58mm) πράγμα που έφερε τη χωρητικότητα των κυλίνδρων στα 918cc. Η μέγιστη ισχύς αυξήθηκε κατά 4hp στους 128hp και τοποθετήθηκε αισθητήρας θέσης γκαζιού στα καρμπιρατέρ. Αυτές ήταν και οι πρώτες μεγάλες αλλαγές που δέχτηκε ο κινητήρας.
Οι σωλήνες της εξάτμισης κατασκευάζονταν τώρα από ανοξείδωτο χάλυβα, το εξωτερικό σχέδιο του ρεζερβουάρ άλλαξε και η αντλία βενζίνης άλλαξε θέση. Το βάρος της μοτοσικλέτας μειώθηκε κατά 1kg φτάνοντας τα 184kg. Το Honda CBR900RR μετά και από αυτές τις αλλαγές αύξησε ακόμη περισσότερο την αίγλη του ανάμεσα στους φίλους των σπορ μοτοσικλετών.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 900RR 1996-1997
- Μονοκόμματος προβολέας εμπρός – «Tiger eye» (όμοια με το σχέδιο της δεύτερης γενιάς)
- Πρώτη αύξηση κυβισμού στα 918cc
1998: Honda CBR 900RR FireBlade 918 cc 4ης γενιάς
To 1998 είναι η χρονιά που παρουσιάζεται ο πρώτος κύριος ανταγωνιστής του FireBlade: το Yamaha YZF R1. H Hondaέκανε μια μεγάλης κλίμακας αλλαγή στο μοντέλο της, αλλά για πολλούς δεν ήταν τελικά αυτό που περίμεναν. Το μοντέλο του 1998 βασίστηκε κυρίως στο μοντέλο του 1996–97 αλλά ήταν ξανασχεδιασμένο ως προς το 80% των μερών του. Το μεγάλος κέρδος αυτού του επανασχεδιασμού ήταν ότι το βάρος μειώθηκε στα μόλις 179kg. Ο κινητήρας είχε χωρητικότητα 918cc όπως και το προηγούμενο μοντέλο, αλλά η νέα ρύθμιση του κινητήρα και άλλες επεμβάσεις αύξησαν τη μέγιστη ισχύ στους 130hp, αυτό όμως δεν έφτανε για να ανταγωνιστεί το Yamaha YZF R1. Όσον αφορά το πλαίσιο, ενισχύθηκε η έδραση του ψαλιδιού και μεγάλωσαν οι διαστάσεις του λαιμού με στόχο την επίτευξη μεγαλύτερης σταθερότητας στις μεγάλες ταχύτητες. Το ψαλίδι είχε σχέδιο μεταβλητής διατομής πράγμα που συνδύαζε το χαμηλό βάρος με τη μεγάλη στιβαρότητα.
Τo design της μοτοσικλέτας ανανεώθηκε αποκτώντας πιο αιχμηρό εμπρός μέρος. Αυτό το μοντέλο ήταν το τελευταίο που είχε τρυπημένο φέρινγκ και τροφοδοσία με καρμπιρατέρ, χαρακτηριστικά που συνόδευαν το Honda CBR 900RR από το πρώτο μοντέλο του 1992. Οι δημοσιογράφοι μοτοσικλέτας άρχισαν να δίνουν στο FireBlade το χαρακτηρισμό του… sport touring πλέον.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 900RR 1998-1999
-Μικρότερο βάρος
-Ισχυρότερος κινητήρας
2000: Honda CBR 900RR FireBlade 929 cc 5ης γενιάς
Για έξι συνεχόμενα χρόνια το Honda CBR 900RR ουσιαστικά δεν είχε αντίπαλο στην κατηγορία του. Το 1998 όμως παρουσιάστηκε το πρώτο Yamaha YZF – R1 και το Kawasaki ZX-9R και το 2000 το πρώτο Suzuki GSX-R 1000. ΗHonda σήκωσε το γάντι κάνοντας μια μεγάλης κλίμακας αναβάθμιση στη μοτοσικλέτα σε κάθε τομέα.
Η ομάδα εξέλιξης μάλιστα είχε ερευνήσει το ενδεχόμενο να ανεβάσει τη χωρητικότητα του κινητήρα στα 1000cc, τότε όμως το βάρος θα αυξανόταν κατά 10kg. Έτσι αποφασίστηκε να μην αυξηθεί η ισχύς της μοτοσικλέτας με την απλή αύξηση του κυβισμού, αλλά να βελτιωθούν τα σπορ χαρακτηριστικά της με επίκεντρο την ελαφριά και κόμπακτ κατασκευή. Ο κινητήρας απέκτησε χωρητικότητα 929cc (από 918cc) και η απόδοση ισχύος έφτασε τα 148hp, μεταξύ άλλων χάρη και στον ηλεκτρονικό ψεκασμό PGM FI που επέτρεψε πιο ακριβή έλεγχο της καύσης κάτω από όλες τις συνθήκες και με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.
Αλλαγές έγιναν και στο πλαίσιο και τα ψαλίδι που είναι κατασκευασμένο τώρα από χυτά και εξελασμένα τμήματα, έχοντας κοινά χαρακτηριστικά με το αγωνιστικό Honda NSR 500. Οι λαιμοί της εξάτμισης και ο σιγαστήρας κατασκευάστηκε από τιτάνιο και το βάρος κατέβηκε στα 170kg, 9kg δηλαδή λιγότερα από του μοντέλου προηγούμενης γενιάς. Μια άλλη σημαντική αλλαγή που έπρεπε να περιμένουν αρκετά χρόνια οι φίλοι του μοντέλου ήταν η τοποθέτηση τροχού 17in (από 16in), ενώ ταυτόχρονα τοποθετήθηκε αντεστραμμένο πιρούνι. Στα ευρωπαϊκά μοντέλα τοποθετήθηκε για πρώτη φορά το immobilzer της Honda, HISS (Honda Ignition Security System). To Honda CBR 900RRτου 2000 κυκλοφόρησε στην αμερικάνικη αγορά ως CBR 929RR. Παρά τη μεγάλη αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό που δέχτηκε το μοντέλο και πάλι είδε τις πωλήσεις του στην ευρωπαϊκή και αμερικάνικη αγορά να υστερούν.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 900RR 2000-2001
- Ηλεκτρονικός ψεκασμός PGM – FI
- HISS στα ευρωπαϊκά μοντέλα
- Τριπλός προβολέας
- Ψηφιακό ταχύμετρο
- Αντεστραμμένο πιρούνι
- Εμπρός τροχός 17in
- Ζάντες με τρεις κούφιες ακτίνες
- Ψαλίδι με εδράσεις στον κινητήρα και όχι στο πλαίσιο
- Λαιμός και σιγαστήρας εξάτμισης από τιτάνιο
2002: Honda CBR 900RR FireBlade 954 cc 6ης γενιάς
Το Honda CBR 900RR του 2002 ήταν το τελευταίο 900άρι, αν και ο κινητήρας είχε πάψει να είναι πια 900άρης. Ο κινητήρας απέκτησε λίγα περισσότερα κυβικά φτάνοντας τα 954cc από 929cc και η μέγιστη ισχύς ανέβηκε στους150,9hp στο μοντέλο των ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Στην εξάτμιση που ήδη κατασκευαζόταν στο μεγαλύτερο μέρος της από τιτάνιο, απέκτησε και περίβλημα τελικού από το ίδιο ελαφρύ μέταλλο κι έτσι το βάρος μειώθηκε άλλα 2kg σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο φτάνοντας τα 168kg. Ήταν ελαφρύτερο ακόμη και από το CBR 600F εκείνης της χρονιάς. Ξανασχεδιάστηκαν και τα πλαστικά και για πολλούς το μοντέλο του 2002 ήταν το ωραιότερο από το 900άρια.
Το 2002 δημιουργήθηκε ένα αγωνιστικό CBR 945RR το οποίο προσφέρθηκε προς πώληση για αγωνιστική χρήση αποκλειστικά. Το αγνωστικό δεν είχε φώτα και εξοπλισμό δρόμου που δεν χρειάζεται στο περιβάλλον της πίστας, αλλά διέθετε έξτρα αγωνιστικά εξαρτήματα υψηλού επιπέδου όπως οι αναρτήσεις.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 900RR 2002-2003
- Πίσω φωτιστικό σώμα LED
- Εξάτμιση εξ ολοκλήρου από τιτάνιο
2004: Honda CBR 1000RR Fireblade 998 cc 7ης γενιάς
Η FIM το 2003 άλλαξε τους κανονισμούς των αγώνων του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Superbikes επιτρέποντας στα τετρακύλινδρα 1000άρια να συμμετέχουν σ’ αυτό. Ταυτόχρονα τα ανταγωνιστικά 1000άρια κέρδιζαν σημαντικό έδαφος δείχνοντας ότι το Honda CBR 900RR έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του κι ότι θα πρέπει να σχεδιαστεί μια νέα σύγχρονη και ανταγωνιστική μοτοσικλέτα 1000cc. Η εξέλιξη της νέας μοτοσικλέτας πέρασε από τα χέρια του Tadao Baba σ’ αυτά του Kyoichi Yoshii επικεφαλής του HRC. Έτσι η Honda παρουσίασε το 2004 μια εντελώς νέα μοτοσικλέτα, το HondaCBR 1000RR με κινητήρα 998cc με στόχο την επίτευξη του απόλυτου επιπέδου στην οδήγηση, στο στρίψιμο και τα φρένα. Για να το καταφέρει αυτό η Honda χρησιμοποίησε τεχνολογία από το αγωνιστικό RC211V που είχε πάρει δύο συνεχόμενα πρωταθλήματα MotoGP το 2002 και 2003, όπως η πίσω ανάρτηση Unit Pro Link και η κεντρικά τοποθετημένη εξάτμιση που έβγαινε κάτω από την ουρά και που βοηθούσε στη συγκέντρωση του κέντρου βάρους της μοτοσικλέτας. Στο Honda CBR 1000RR τοποθετήθηκε για πρώτη φορά το ηλεκτρονικό αμορτισέρ τιμονιού (Honda Electronic Steering Damper - HESD). Από το 2004 η Honda δημιουργεί αγωνιστικά μοντέλα δείχνοντας μια σοβαρή εμπλοκή με τους αγώνες.
Ο κινητήρας του Honda CBR 1000RR είναι εντελώς νέος, υγρόψυκτος, τετρακύλινδρος εν σειρά με τετραβάλβιδες κεφαλές και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους. Το βάρος του ήταν μικρό και οι διαστάσεις του κόμπακτ. Την τροφοδοσία αναλαμβάνει διπλό ψεκασμός (Dual Sequential Fuel Injection - PGM-DSFI) με δύο ανεξάρτητους ψεκαστήρες ανά κύλινδρο, όπου ο δεύτερος ψεκαστήρας ενεργοποιείται όταν οι στροφές του κινητήρα έφταναν τις 3.000rpm και τις ξεπερνούσαν.
Νέο χαρακτηριστικό είναι και το ram air με flap που ελέγχεται ηλεκτρονικά ώστε να επιτυγχάνεται η ιδανική ροή αέρα ανάλογα με την ταχύτητα της μοτοσικλέτας. Αυτό βελτίωσε την απόκριση του γκαζιού στις μεσαίες και τις χαμηλές στροφές. Σημαντικές αλλαγές στην εισαγωγή και την εξαγωγή σε συνδυασμό με τα προηγούμενα έφεραν μια σημαντική αύξηση ιπποδύναμης στους 172hp. Για να διατηρηθούν οι διαστάσεις της μοτοσικλέτας μικρές υιοθετήθηκε η τριγωνική διάταξη των τριών κυρίως αξόνων (στροφάλου, άξονα κιβωτίου και αντικραδασμικού), ενώ άλλαξε και η αρχιτεκτονική του μπλοκ των κυλίνδρων (semi-closed cylinder block) με στόχο την μεγαλύτερη στιβαρότητα του συνόλου. Τοποθετήθηκε σφυρήλατο έμβολο που έχει μικρότερη αδρανειακή μάζα και παρουσιάζει μικρότερες απώλειες τριβής.
Για πρώτη φορά τοποθετήθηκαν δαγκάνες ακτινικής στήριξης με ακτινική τρόμπα φρένου. Το βάρος της νέας μοτοσικλέτας έφτασε τα 179kg και σε συνδυασμό με τα καλά οδηγικά της χαρακτηριστικά έγινε πολύ καλά αποδεκτή από τους φίλους της κατηγορίας και αποτελούσε έναν υπολογίσιμο πλέον αντίπαλο για τα χιλιάρια. Η θρυλική πια ονομασία Fireblade (με μικρό πλέον b) διατηρήθηκε και στο Honda CBR 1000RR.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 1000RR 2004-2006
- Διπλός ψεκασμός PGM – DSFI
- Τριγωνική διάταξη αξόνων στροφάλου, κιβωτίου και αντικραδασμικού
- Νέα αρχιτεκτονική κυλίνδρων Semi-closed cylinder block
- Ακτινική τρόμπα φρένου
- Ακτινικής στήριξης δαγκάνες
- Ram air
- Βαλβίδα στην εξάτμιση
- Ηλεκτρονικό αμορτισέρ τιμονιού
- Εξάτμιση στο κέντρο της ουράς
- Πίσω ανάρτηση Unit Pro Link
- Νέος προβολέας
Το 2004 παρουσιάστηκε και μια αγωνιστική έκδοση του Honda CBR 1000RR χωρίς εξοπλισμό δρόμου και με ειδικά εξελιγμένο αγωνιστικό κιτ.
2006: Honda CBR 1000RR Fireblade 998 cc 8ης γενιάς
To 2006 το Honda CBR 1000RR Fireblade διατήρησε τα ίδια βασικά χαρακτηριστικά. Το σχήμα των αυλών εισαγωγής στην κεφαλή ξανασχεδιάστηκε όμως για να είναι ευθύ και μεγάλωσε η εξαγωγή. Ταυτόχρονα άλλαξε το σχήμα των βαλβίδων και ο χρονισμός, οπότε έγινε πιο αποτελεσματική η τροφοδοσία της μοτοσικλέτας με αποτέλεσμα καλύτερες επιδόσεις και περισσότερη ροπή στις μεσαίες και τις χαμηλές στροφές. Στο πλαίσιο δόθηκε προσοχή ώστε να αυξηθεί η ακαμψία του, ταυτόχρονα όμως έγινε προσπάθεια μείωσης του βάρους. Αλλάχτηκε ελάχιστα η γεωμετρία του για να βελτιωθεί η αίσθηση του τιμονιού (γωνία κάστερ από 23,75˚ στις 23,5˚). Το πάχος των δίσκων μειώθηκε από 5mm σε 4,5mm, ταυτόχρονα όμως η διάμετρός τους αυξήθηκε από 310mm σε 320mm. Το πίσω φρένο απέκτησε νέα ελαφρύτερη δαγκάνα. Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας ήταν το βάρος να μειωθεί κατά 3kg. Η ισχύς αυξήθηκε λίγο ακόμα στους 175hp από 172hp και το όριο περιστροφής από τις 11.600rpm στις 12.200rpm.
Το Honda CBR 1000RR του 2006 ενσωμάτωσε προηγμένη τεχνολογία και σχεδιασμό του RC211V, του αγωνιστικού τωνMotoGP και επέδειξε το πόσο ανταγωνιστικό κερδίζοντας συνεχόμενους στο Ιαπωνικό πρωτάθλημα superbikes και τοMFJ All Japan Road Race Championship. Κυκλοφόρησε και αγωνιστική έκδοση με το αντίστοιχο αγωνιστικό κιτ.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 1000RR 2006-2007
- Βελτιωμένο σχήμα αυλών εισαγωγής
- Μεγαλύτερος αυλός εξαγωγής
- Νέο σχήμα βαλβίδων και χρονισμός
- Μειωμένο βάρος
- Νέο φέρινγκ (πιο κόμπακτ)
- Μεγαλύτεροι διάμετρος δίσκων εμπρός με μικρότερο πάχος
- Νέα ελαφρύτερη δαγκάνα πίσω
- Νέο σχέδιο στα όργανα
2008: Honda CBR1000RR Fireblade 999 cc 9ης γενιάς
To 2008 η Honda έκανε προχώρησε σε μεγάλης κλίμακας αλλαγή στο Honda CBR1000RR Fireblade, ενσωματώνοντας και πάλι τεχνολογία από το RC 212V. Στόχος της ομάδας εξέλιξης ήταν να φτιάξουν μια δυνατή μοτοσικλέτα αλλά και εύκολη στη χρήση της. Το εσωτερικό των κυλίνδρων απέκτησε νέα αντιτριβική επίστρωση και οι διαστάσεις των κυλίνδρων άλλαξαν ελαφρώς ανεβάζοντας τα κυβικά στα 999cc. Η αύξηση της σχέσης συμπίεσης και αλλαγές στην εισαγωγή και την εξαγωγή προσέφεραν πιο εύχρηστη δύναμη στις χαμηλές και τις μεσαίες στροφές, ενώ ταυτόχρονα πέτυχαν υψηλή ισχύ και μεγάλη ταχύτητα.
Προστέθηκε επίσης συμπλέκτης ολίσθησης που είχε ελαφρύτερη λειτουργία και βέβαια εμπόδιζε το μπλοκάρισμα του τροχού στο κλείσιμο του γκαζιού, ένα σύστημα που χρησιμοποιούσε και το αγωνιστικό RC212V. Κατά τα άλλα συνεχίστηκαν οι προσπάθειες για την όλο και καλύτερη οδική συμπεριφορά και ευκολία στην οδήγηση με αλλαγές που επικεντρώθηκαν στην συγκέντρωση των μαζών προς το κέντρο. Υπό το πρίσμα αυτό η εξάτμιση άλλαξε και το τελικό που πρόβαλε από το κέντρο της ουράς αντικαταστάθηκε από ένα μικρών διαστάσεων που προβάλει από το πλάι. Επιπλέον στένεψε και η σέλα. Για να κρατηθεί το βάρος χαμηλά άλλαξε η μέθοδος χύτευσης των τροχών (low-pressurecasting) για να μειωθεί το πάχος του. Επιπλέον οι ακτινικές δαγκάνες έγιναν monobloc από διαιρούμενες με στόχο την αύξηση της στιβαρότητάς του και τη μείωση του βάρους.
Αλλαγές στο σχέδιο του πάνω τμήματος του φέρινγκ είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση της επιφάνειας σε σημεία μακριά από το κέντρο βάρους μειώνοντας έτσι την αντίσταση του αέρα μέσα στη στροφή και επιτυγχάνοντας τόσο καλή αεροδυναμική προστασία όσο και καλή απόκριση στην οδική συμπεριφορά. Τοποθετήθηκε νέο και κοντύτερο κατά 10mm πιρούνι ενώ εξελίχτηκε νέο αλουμινένιο χυτό πλαίσιο που αποτελούνταν από μόλις τέσσερα τμήματα.
Για να επιτευχθεί καλύτερη πρόσφυση εξελίχτηκε ένα εντελώς νέο ψαλίδι που ήταν κατά 12mm μακρύτερο από αυτό του προηγούμενου μοντέλου. Έτσι, η εξάτμιση μπόρεσε να τοποθετηθεί πιο κοντά στο κέντρο της μοτοσικλέτας. Το βάρος της μοτοσικλέτας φτάνει το εντυπωσιακό νούμερο των 199kg πλήρες καυσίμων.
Νέος είναι και ο διπλός προβολέας με πολύ χαρακτηριστικό σχήμα που το διαφοροποιεί από όλες τις προηγούμενες γενιές Fireblade. Τα φλας και τα φώτα στάσεως τεχνολογίας LED που ενσωματώθηκαν στο κέλυφος των καθρεφτών μείωσαν την αντίσταση του αέρα και αναδεικνύουν την αισθητική του εμπρός μέρους της μοτοσικλέτας.
Το 2008 παρουσιάστηκε και το νέο αγωνιστικό μοντέλο που ήταν βασισμένο στο μοντέλο παραγωγής μαζί με το αγωνιστικό κιτ, ταυτόχρονα όμως αναβαθμίστηκε και η αγωνιστική έκδοση του 2006 ως προς τον κινητήρα, το πλαίσιο και την αεροδυναμική.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 1000RR 2008-2009
- Νέα επίστρωση στο εσωτερικό των κυλίνδρων και κατασκευή κυλίνδρων με JCP (jet-flow circulation plating)
- Συμπλέκτης ολίσθησης
- Μείωση του βάρους και συγκέντρωση των μαζών προς το κέντρο βάρους
- Πιο κόμπακτ φέρινγκ
- Νέο ψαλίδι
- Νέα εξάτμιση βγαίνει κάτω από τον κινητήρα αντί κεντρικά από την ουρά
- Φλας και φώτα στάσεως ενσωματωμένα στους καθρέφτες
- Οι καταλύτες τοποθετήθηκαν μέσα στους σωλήνες της εξάτμισης και τον σιγαστήρα
- Νέος προβολέας
- Νέο λογότυπο
2009: Honda CBR 1000RR Fireblade C-ABS 999 cc 10ης γενιάς (με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο Combined ABS)
Το 2009 η Honda έφερε τα πάνω κάτω στον κόσμο της σπορ μοτοσικλέτας παρουσιάζοντας πρώτη μια supersport μοτοσικλέτα που διέθετε ένα σύστημα ABS κατάλληλο για χρήση ακόμη και στην πίστα. Αυτό το μοντέλο ήταν το HondaCBR 1000RR C-ABS.
Σε σύγκριση με τα τουριστικά και τα άλλα μοντέλα που έχουν ABS, τα super sport έχουν χαμηλότερο βάρος, κοντύτερο μεταξόνιο και χαμηλότερο κέντρο βάρους προκειμένου να επιτύχουν καλύτερες επιδόσεις. Λόγω της μεγάλης διαφοράς φορτίου στην επιτάχυνση και την επιβράδυνση, ο έλεγχος αυτών των μοτοσικλετών με συμβατικό ABS θεωρούνταν δύσκολο. Η Honda επέλεξε να εξελίξει ένα συνδυασμένο σύστημα πέδησης που θα είχε και ABS, ελεγχόμενο ηλεκτρονικά. Όταν ο αναβάτης φρενάρει ένας κινητήρα μέσα στο σύστημα που επενεργεί στα εμπρός και τα πίσω φρένα ενεργοποιείται για να δημιουργήσει υδραυλική πίεση, εφαρμόζοντας έτσι ισχύ πέδησης που διαμοιράζεται ιδανικά στον εμπρός και τον πίσω τροχό. Επειδή η υδραυλική πίεση ελέγχεται με μεγάλη ακρίβεια, ακόμη κι όταν ενεργοποιείται τοABS, το σύστημα δεν προκαλεί κανέναν κραδασμό όπως αυτούς που συναντά κανείς σε συμβατικά συστήματα ABS κι έτσι δεν αποσπάται ο αναβάτης από την οδήγησή του. Με το σύστημα αυτό ο κάθε αναβάτης με βασικές γνώσεις μπορεί να αποφύγει το μπλοκάρισμα των τροχών, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να οδηγήσει τη μοτοσικλέτα διατηρώντας καλύτερο έλεγχο στα φρένα καθώς η μοτοσικλέτα διατηρεί ουδέτερη συμπεριφορά ακόμη και στο απότομο φρενάρισμα.
Σε σύγκριση με τα τουριστικά και τα άλλα μοντέλα που έχουν ABS, τα super sport έχουν χαμηλότερο βάρος, κοντύτερο μεταξόνιο και χαμηλότερο κέντρο βάρους προκειμένου να επιτύχουν καλύτερες επιδόσεις. Λόγω της μεγάλης διαφοράς φορτίου στην επιτάχυνση και την επιβράδυνση, ο έλεγχος αυτών των μοτοσικλετών με συμβατικό ABS θεωρούνταν δύσκολο. Η Honda επέλεξε να εξελίξει ένα συνδυασμένο σύστημα πέδησης που θα είχε και ABS, ελεγχόμενο ηλεκτρονικά. Όταν ο αναβάτης φρενάρει ένας κινητήρα μέσα στο σύστημα που επενεργεί στα εμπρός και τα πίσω φρένα ενεργοποιείται για να δημιουργήσει υδραυλική πίεση, εφαρμόζοντας έτσι ισχύ πέδησης που διαμοιράζεται ιδανικά στον εμπρός και τον πίσω τροχό. Επειδή η υδραυλική πίεση ελέγχεται με μεγάλη ακρίβεια, ακόμη κι όταν ενεργοποιείται τοABS, το σύστημα δεν προκαλεί κανέναν κραδασμό όπως αυτούς που συναντά κανείς σε συμβατικά συστήματα ABS κι έτσι δεν αποσπάται ο αναβάτης από την οδήγησή του. Με το σύστημα αυτό ο κάθε αναβάτης με βασικές γνώσεις μπορεί να αποφύγει το μπλοκάρισμα των τροχών, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να οδηγήσει τη μοτοσικλέτα διατηρώντας καλύτερο έλεγχο στα φρένα καθώς η μοτοσικλέτα διατηρεί ουδέτερη συμπεριφορά ακόμη και στο απότομο φρενάρισμα.
Σε αντίθεση με τα υπάρχοντα συστήματα ABS που χρειάζεται να τοποθετηθούν πρόσθετα εξαρτήματα κοντά στα φρένα (κάτω από τα ελατήρια), το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο Combined-ABS χρησιμοποιεί συμβατικά φρένα. Οι μηχανισμοί του συστήματος έτσι μπορούν να τοποθετηθούν όσο πιο κοντά γίνεται στο κέντρο της μοτοσικλέτας και δεν επιβαρύνουν τα περιφερειακά της. Ίσως το σύστημα αυτό στη μορφή αυτή να μην μπορεί να αξιοποιηθεί από τους έμπειρους επαγγελματίες αγωνιζόμενους, σίγουρα όμως έδωσε νέα πνοή εμπιστοσύνης στους ερασιτέχνες αναβάτες, αν και η έξτρα οικονομική επιβάρυνση του συστήματος κάθε άλλο παρά αμελητέα ήταν.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 1000RR 2009 με C-ABS
Το πρώτο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο Combined ABS (C-ABS) στον κόσμο σε super sport μοτοσικλέτα.
2010: Honda CBR 1000RR 999 Fireblade cc 11ης γενιάς
Οι αλλαγές που έγιναν το 2010 αφορούσαν κυρίως στον κινητήρα. Μεγάλωσε η διάμετρος του βολάν της γεννήτριας και ενισχύθηκε η περιοχή του στροφαλοθαλάμου όπου εδράζεται το βολάν. Αυτές οι αλλαγές έφεραν σημαντική αύξηση στην αδρανειακή μάζα του στροφάλου και των σχετικών μερών του κατά 6,87% και βελτίωσαν τον έλεγχο στη χρήση του γκαζιού, πράγμα που αύξησε αρκετά τις αγωνιστικές δυνατότητες της μοτοσικλέτας. Επιπλέον αντικαταστάθηκε ο ανεμιστήρας του βεντιλατέρ με μικρότερο και αντικαταστάθηκαν διάφορα μικρότερα εξαρτήματα με άλλα ελαφρύτερου υλικού. Το πίσω φτερό έγινε αποσπώμενο, ενώ τέλος χρησιμοποιήθηκαν κρύσταλλα clear lens στο πίσω φως και νέο αλουμινένιο κάλυμμα του τελικού της εξάτμισης.
Η Honda διερεύνησε αρκετά τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να προσφέρει μια αγωνιστική έκδοση που να είναι προσιτή οικονομικά από τους ιδιώτες αγωνιζόμενους αλλά και εύκολα προσαρμόσιμη στις προσωπικές ανάγκες τους. Ετσι λοιπόν δόθηκε βάση στην εξέλιξη αφαιρούμενων μερών της μοτοσικλέτας τα οποία ο αναβάτης θα μπορούσε να αντικαταστήσει με άλλα αποκλειστικά αγωνιστικής χρήσης. Έτσι λοιπόν το 2010 παρουσιάστηκε μια τέτοιας φιλοσοφίας αγωνιστική έκδοση, πάνω στη βάση του μοντέλου του 2008. Υπό το πρίσμα της προσαρμογής της μοτοσικλέτας σύμφωνα με μεταβλητές όπως το κιβώτιο ταχυτήτων, ο συμπλέκτης, το πιρούνι και οι διαφορετικές συνθήκες σε κάθε πίστα, ηHonda αποφάσισε να μην τα αντικαθιστά με αγωνιστικά εξαρτήματα στο σύνολό τους. Ταυτόχρονα τοποθετήθηκε νέα ECU που έδινε τη δυνατότητα επαναπρογραμματισμού της τροφοδοσίας ανάλογα με τις συνθήκες της πίστας. Τέλος, αντικαταστάθηκαν οι εμπρός δαγκάνες με αγωνιστικών προδιαγραφών.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Honda CBR 1000RR 2010 - 2011
- Μεγαλύτερη αδρανειακή μάζα του στροφάλου
- Μικρότερος ανεμιστήρας του βεντιλατέρ ψυγείου
Αναλυτική παρουσίαση του Honda CBR 1000RR (2012)
Total Control
Το Honda CBR 900RR FireBlade του 1992 άλλαξε τη φιλοσοφία του τρόπου κατασκευής των σπορ μοτοσικλετών παραγωγής με επίκεντρο το νόημα των λέξεων total control. Μια εικοσαετία μετά η φιλοσοφία total control εξακολουθεί να διέπει και το Honda CBR 1000RR Fireblade που ενσωμάτωσε τεχνολογίες που ήταν αδιανόητο μέχρι πριν λίγο καιρό το να τις δει κανείς σε μοτοσικλέτα όπως το Combined ABS.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου